Výber tej pravej autosedačky


Milí rodičia,

v tomto článku sa Vám snažíme uľahčiť problémy pri výbere autosedačky pre Vaše dieťatko.

V prvom rade si treba vybrať rozmer sedačky vhodný pre Vaše dieťa.

V zásade rozdeľujeme autosedačky do 3. kategórii.

  • Kategória 0: Autosedačka 0-13 kg cca do 1 roku
  • Kategória I: Autosedačka 9-18 kg cca do 4 rokov
  • Kategória II: Autosedačka 15-36kg cca do 12 rokov

Od týchto základných kategórii sú potom ešte odvodené kategórie

  • 9-25kg od 1 do cca 5 rokov
  • 9-36kg od 1 do 12 rokov

posledným druhom autosedačky je tzv. podsedák, ktorý je určený pre deti, ktoré majú viac ako 36 kg a nemajú ešte výšku 150cm. V žiadnom prípade nijako nenahrádzajú autosedačku.

Aj keď sa dá s podsedákmi ľahšie manipulovať a sú lacnejšie ako autosedačky, neposkytujú ochranu v prípade bočného nárazu. V kombinácii s nesprávne vedeným bezpečnostným pásom príliš vysoko na krku, nízko pod ramenom dieťaťa alebo cez brucho, predstavujú najmä počas kolízií na ceste veľké riziko. Pokiaľ má vaše dieťa menej ako 150 centimetrov, pás mu vedie cez krk a v prípade nárazu ho môže uškrtiť.

Kategória 0 /0-13kg/

Pri výbere autosedačky v tejto kategórii u nás na kamennej predajni si najprv všímame výšku rodičov, ktorý čakajú bábätko. Je veľmi potrebné si uvedomiť, že vysoký rodičia budú mať asi aj väčšie dieťa a vnútorné rozmery autosedačiek v tejto kategórii sú rozdielne.

Nebudem tu rozpisovať jednotlivé značky, ktoré sú pre koho vhodné, ale určite si všimnite, že lacné sedačky neposkytujú takmer žiadnu ochranu pri bočnom náraze a taktiež majú malý vnútorný rozmer, čo do šírky aj do dĺžky.

Kvalitné autosedačky v tejto váhovej kategórii majú nastaviteľnú ochranu hlavičky ktorá rastie spolu s dieťatkom a určite sa pýtajte aj ako Vaša autosedačka odoláva bočnému nárazu v automobile nakoľko na bočnej strane je automobil najmenej chránený.

Najnovšie vychytávky autosedačiek v tejto kategórii je potom poloha ležmo na kočiariku, alebo aj v aute.

Tu Vás chcem upozorniť na veľmi dôležitú vec. Dieťa do jedného roku nemá byť v polohe sedenia v autosedačke viac ako cca 60minút. Preto dbajte na to, aby pri dlhších cestách ste si robili každú cca hodinu prestávku a dieťatko narovnali z polohy v sede. Tento problém samozrejme pre cestovateľov riešia práve autosedačky do ľahu vo vozidle. Nevýhodou takejto autosedačky, ale je, že nejde pripútať pásom v predu, ale môžu sa používať len v spojení s isofix bázou vzadu nakoľko 99% áut má isofix len vzadu.

Ak som už načtrol tému umiestnenia autosedačky v tejto kategórii v aute tu je môj názor a aj názor odborníkov a štatistov jednoznačný. Rodič, ktorý cestuje v aute sám mal by mať autosedačku tejto kategórie pripútanú na prednom sedadle spolujazdca s vypnutým airbagom spolujazdca. Ak sú vo vozidle viacerí pasažieri samozrejme zásada najbezpečnejšieho sedadla za vodičom vzadu stále platí. Vyplýva to so štatistík, kde rodič, kedže má dieťa umiestnené vzadu v protismere nemá kontakt s dieťaťom a v prípade neočakávanej udalosti dieťaťa počas jazdy spanikári a spôsobí haváriu.

Ja najradšej odporúčam rodičom autosedačky, ktoré idú v aute pripútať aj pásom a na kočiariku idú dať do polohy ležmo. Výborné riešenie pre mestských ľúdí. Ak máte takúto sedačku ušetríte si veľa miesta v kufri auta, kedže pri výjazdoch do obchodných domov,k lekárom a na návštevy nemusíte si brať vaničku a hlavne dieťa si nebudíte pri vystupovaní s auta a premiestňovaní do vaničky. Samozrejme na dlhšie výlety je vanička veľmi potrebná z dôvodu ochrany dieťaťa pred poveternostnými vplyvmi.

Nevýhodou takýchto autosedačiek je vyššia váha o cca 0,5kg až 1kg.

Osobitnou kategóriou sú menšie deti najmä predčasne narodené , alebo dvojičky, kde zasa rodičom odporúčam menšie a ľahšie autosedačky, tak aby dieťa bolo v podstate obklopené autosedačkou a mamina zbytočne neposilovala.

Samozrejme neposlednou otázkou pri výbere vhodnej autosedačky je možnosť upnutia na kočiarik.

Veľmi veľa výrobcov kočiarov už pochopilo, že nemôžu dobehnúť vývoj firiem , ktoré sa zaoberajú vývojom autosedačiek a preto ponúkajú adaptéry na uchytenie autosedačiek ku kočiarom. Preto pri výbere kočiarika sa opýtajte na možnosť dokúpenia adaptérov pre autosedačku, ktorú ste si vybrali.

Neuspokojte sa v predajniach s vysvetlením, že v danej trojkombinácii s kočiarom je aj autosedačka, ale pýtajte sa na kvalitu a porovnávajte veľkosti autosedačiek a pýtajte sa na bočnú ochranu v prípade nárazu.

Kategória I /9-18kg/

V prípade, že autosedačka v kategórii 0 je už Vášmu dieťaťu malá treba sa poobzerať po prvej autosedačke, ktorá bude už upevnená len v aute. Že je autosedačka malá zistíte podľa toho, že vám dieťa prerastie obal autosedačky hlavičkou, alebo mu začne byť pritesná v oblasti ramien.

V tejto kategórii máme niekoľko možností:

  • Autosedačka s inštaláciou v smere a protismere jazdy.
  • Autosedačka s inštaláciou len v smere jazdy.

Môj názor je, že rodičia by mali dieťa voziť čo najdlhšie v protismere jazdy. V krajinách ako napr. Švédsko sa vozia deti v protismere do 4 rokov. Moja rada a to hovorím mimo platných smernic je minimálne do 12 mesiacov v protismere, ale zákon ktorý už je v platnosti hovorí do 15 mesiacov.

Vyplýva to z toho, že dieťa po cca 12 až 15 mesiacoch začína mať zrastenú panvu a silnejšiu krčnú chrbticu aby vydržalo náraz v smere jazdy a nevyšmyklo sa z 5-bodových pásov autosedačky.

Autosedačky s inštaláciou v protismere a smere jazdy sú potom rôzne konštrukčne vyrobené napr. so základňou na ktorej je autosedačka upevnená v jednom bode a dá sa otáčať. Toto sa mi javí výhodné najmä na usadenie dieťaťa do autosedačky, kedy je možné dieťa si umiestniť smerom k dverám pohodlne zapnúť a otočiť do požadovaného smeru jazdy.

Iné riešenie je napr. u autosedačky ktorá má pripútanie v smere jazdy isofixom a v protismere pásom. Zasa veľmi dobré riešenie pre rodičov, ktorý väčšinou sú v aute s dieťaťom sami a potrebujú mať kontakt s ním. Tu zasa upozorňujem na vypnutie airbagu spolujazdca v prípade inštalácie v protismere jazdy.

Jedinečnou kategóriou pre ľudí, ktorým záleží na bezpečnosti dieťaťa a veľa cestujú na dlhšie cesty je autosedačka, ktorá umožňuje jazdu v protismere do 4 rokov. Je pravda, že mnoho rodičov chodí z názorom, že ich dieťa už nechce byť v protismere, ale verte mi, že dieťa nechce byť zásadne v autosedačke a nie v smere alebo protismere jazdy. Je na Vás aby ste prekonali prvotný hnev detí a oni pochopia, že inej cesty ako ich maximálna bezpečnosť neexistuje.

Ďalším druhom autosedačiek , ktoré už sú v tejto kategórii sú aj sedačky s tzv. pultíkom. Dieťa v tomto druhu autosedačky má volné ruky a pultík slúži ako airbag. Ale upozorňujem, že v tomto druhu autosedačky sú deti veľmi obmedzené v pohybe a v žiadnom prípade tam nedávajte deti v zimných bundách a overaloch. So skúsenosti môžem povedať, že je to veľmi bezpečné riešenie, ale má aj viacero nevýhod.

Posledným druhom sú potom autosedačky, ktoré sú inštalované len v smere jazdy, sú cenovo dostupné a líšia sa najmä uchytením či je to pásom, alebo isofixom.

Pri výbere tejto kategórie už môžete rozmýšlať pokiaľ máte vzrastovo väčšie dieťa aj o podkategórii 9-25kg alebo až 9-36kg.

Nie veľmi odporúčam autosedačku na viac kategórii, nakoľko vo väčšine prípadov v niektorej kategórii je sedačka menej pohodlná a je potrebné robiť kompromisy, ale samozrejme ak nechodíme často autom je táto kategória práve pre Vás.

U týchto sedačiek ale treba sledovať aj kvalitu poťahu nakoľko majú vydržať cca 11 rokov. Máloktoré sedadlo v aute vydrží takú dobu.

Kategória II. /15-36kg/

Poslednou kategóriou autosedačiek je kategória 15-36kg pre deti od cca 4 rokov do 12 rokov, alebo 150 cm.

Dieťa v týchto sedačkách už pripútavate pásom auta a nepotrebujú vlastné pásy.

Tu je už dosť podstatný upevňovací systém ISOFIX pretože v prípade nárazu celá váha sedačky tlačí na dieťa. V prípade, že nemáte dieťa v autosedačke je nutné autosedačku v prípade, že nemá ISOFIX vyberať a odkladať do kufra, nakoľko v prípade nárazu je neobsadená sedačka hrozbou pre ostatných pasažierov auta.

V ďalšom treba sledovať pohodlie sedačky, ktoré sa prejaví hlavne pri dlhšom cestovaní, t.j. mäkkosť látky a sedacej časti.

Kvalita látky je opäť podstatná pri dennom používaní nakoľko je to sedačka na cca 8 rokov.

Bočná ochrana je riešená rôzne a to od výsuvných systémov na boku autosedačky, až po špeciálne integrované zariadenia, ktoré umožňujú vychýlenie sedačky od nárazu a podobne.

Niektoré autosedačky majú aj špeciálne výstuhy na pásoch, ktoré rozdeľujú silu tlaku a dieťa nepociťuje prílišný tlak od pásu pri pripútaní.

Veľa rodičov sa nás pýta, aké má byť nastavenie hlavovej opierky v autosedačkách, ktoré to umožňujú. V zásade platí, že medzera medzi vrchom ramena a spodkom nastaviteľnej hlavovej opierky nemá byť väčšia ani menšia ako širka dvoch prstov. / spolu ukazovák a prostredník/.


V závere tohto článku Vám ešte skúsim poradiť pri výbere príslušenstva.

Určite odporúčam prikúpiť k autosedačke ochranu sedadla. V podstate si všimnite podstatný rozdiel je, či je to vaňová ochrana, alebo rovná. U ochrany v tvare vaničky to znamená, že má vyvýšené okraje máte menší problém s údržbou omrviniek, kedže vyvýšené okraje bránia omrvinkám sa rozsypávať po celom interiéri vozidla. Samozrejme máte chránené sedadla pred otlačením od sedačky ako aj okopávaním od špinavých topánok.

Výborné sú aj rôzne organizéry na sedadlo spolujazdca, ktoré sa upevňuje zo zadnej strany a slúži na upevnenie tabletu a rôznych vecičiek pre zábavu dieťaťa počas dlhých ciest.

V lete veľmi odporúčam podložky do autosedačiek, ktoré oddelia dieťa od autosedačky a touto škárou prúdi vzduch a nepotí sa v oblasti chrbta a spodných stehien. Pozor nemyslím letné poťahy, ktoré sú podľa môjho názoru zbytočné drahé a majú len saciu funkciu.


Zdieľať
Nezaspite

Cookies

Pre správnu funkčnosť stránky, používame nevyhnutné cookies súbory.

Taktiež používame dodatočné súbory cookies pre analytické účely, akceptovaním súhlasíte s ich používaním.